Na jaren van kommer en kwel voor de Nederlandse detailhandel stijgt de omzet van de middenstand al acht kwartalen op rij, blijkt uit cijfers van het CBS. De Nederlandse consument heeft het vertrouwen hervonden.
Er wordt meer uitgegeven. Maar meer spenderen dan de bedoeling was, dat vindt de consument natuurlijk niet leuk. Toch gebruiken veel winkeliers psychologische trucjes om je meer uit te laten geven. Marketwatch.com zet een aantal van die trucjes op een rij.
Lees ook: Kerstcadeaus kopen? Trap niet in nepkortingen!
Minder uitgeven
Maar eerst noemt de website tips om niet teveel uit te geven. Ten eerste: neem geen kinderen mee (meenemen van kinderen zou zorgen voor 29% meer uitgaven dan het geplande budget). Ten tweede: laat je partner thuis (die zou anders namelijk zorgen voor 19% meer uitgaven).
Ten derde wordt aangeraden om niet te winkelen met een winkelwagen. Winkel je met een mandje, dan geef je volgens MarketWatch 8% minder uit. En tot slot: ga winkelen met briefjes van 50 en 100 euro. Die wil je minder snel breken, aldus de website.
En dan nu: de psychologische trucs van winkeliers om je meer uit te laten geven.
1. Ze doen alsof je een oude vriend bent
Voor de laagste prijs gaan klanten tegenwoordig wel naar het internet. Dus als ze in een winkel zijn willen ze een ervaring ondergaan. Sommige winkels spelen daar op in door erg vriendelijk personeel in te zetten.
Lees ook: Een dag na aankoop is het product in de aanbieding. Kun je nog korting krijgen?
2. Ze bieden je plekken om te relaxen
Heerlijk, even bijkomen na een paar uur hard te hebben gewinkeld. Maar pas op: die relaxplekken zitten vaak naast displays van spullen die ze graag aan je kwijt willen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij Ikea.
3. Ze vergelijken dure spullen met elkaar
Dit trucje wordt vaak gebruikt door elektronicawinkels. Als je een televisie van 549 euro naast een televisie van 499 euro zet, dan neemt de klant misschien die van 499 euro mee en denkt hij dat hij of zij een goede deal heeft gekregen. Zelfs online doen winkels dit.
4. Ze halen één cent af van het ronde nummer
Niemand denkt dat hij of zij overgehaald kan worden doordat iets 9,99 euro geprijsd is in plaats van 10 euro, maar onderzoeken zeggen iets anders.
5. Ze lossen je problemen op
Dat biedt Apple bijvoorbeeld aan, via de fysieke Apple Store. Door klanten gratis te helpen, komen er veel mensen over de vloer. Daar profiteert Apple zelf weer van door aan veel van die mensen extra producten te verkopen.
Check ook: Handjeklap! Negen tips om de prijs omlaag te krijgen.
6. Ze bieden 'gratis verzenden' aan
Veel webwinkels bieden aan om je producten gratis te verzenden als je producten in totaal meer dan een bepaald bedrag kosten. Heel veel mensen kopen hierdoor veel meer dan dat ze nodig hebben.
7. Ze leggen goedkope artikelen bij de ingang om je aan het winkelen te krijgen
Sokken voor de helft van de prijs of chocola bij de ingang dienen om de portemonnee van de klanten te openen. Zo komen klanten in de stemming om geld uit te geven.
8. Ze maken een spel van het zoeken naar koopjes
Koopjesjagers houden ervan om te grabbelen in een grote bak. Zo krijgen ze het gevoel dat ze een echt koopje hebben gevonden. Daarom zijn grote winkels die forse kortingen hebben wat rommeliger ingericht.
Lees ook: Vier dingen om op te letten als je online koopt