Een aantal grote speelgoedketens heeft in aanloop naar de feestdagen geadverteerd met nepaanbiedingen. De winkels prezen speelgoed aan met korting, terwijl het product niet voor de gepresenteerde 'oorspronkelijke prijs' te koop is geweest. Dat schrijft nieuwssite NU.nl vandaag.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben ketens consumenten zo verleid om snel te scoren. Maar er viel helemaal geen prijsvoordeel te behalen. NU.nl: "Een afgeprijsd product moet in de voorgaande drie maanden ook echt voor die hogere prijs zijn verkocht. Als de oude prijs slechts een adviesprijs is, dan moet dat er ook bij staan."
Check ook: Leer van deze veelgemaakte geldmissers
Zelf prijs van product opzoeken
De ACM heeft niet laten weten welke ketens dit trucje hebben uitgehaald. Wel heeft de toezichthouder de ketens berispt. En ze worden in de gaten gehouden; zijn ze komend kalenderjaar nog steeds onduidelijk over hun prijzen, dan ligt een boete op te de loer.
Het is onnodig om hier nu achterdochtig over te worden. Maar het kan - zeker als het om dure aankopen gaat - nooit kwaad om te checken of iets echt wel zo'n mooie aanbieding is. Kijk, bijvoorbeeld online op Beslist.nl of Kieskeurig.nl, voor hoeveel geld het product elders wordt aangeboden.
Lees ook: Hoe overleef je de feestmaand?