Werkgevers hebben tegenwoordig veel mogelijkheden om zelf actief te zoeken naar talent. Bijvoorbeeld via LinkedIn, misschien wel de belangrijkste website voor professionals.
Ze doen dat dan ook volop. Tegenwoordig gebruikt 94% van de werkgevers sociale media, of is van plan dat te gaan doen, om topkandidaten te vinden.
Maar veel Nederlanders hebben een schrikbarend leeg LinkedIn-profiel. Die profielen missen vaak essentiële dingen, zoals een foto of een samenvatting.
Is dat bij jou ook het geval? Tijd om daar verandering in te brengen. Social media-strateeg Corinne Keijzer geeft tien tips om je online visitekaartje te verbeteren.
1. Zorg voor een goede eerste indruk
Als de eerste indruk niet goed is sta je meteen een punt achter. Voorkom dat door voor een professionele foto, pakkende teksten en een goede kopregel te zorgen.
Maak ook een representatieve samenvatting van je ervaring en plaats 'm bovenaan je profiel. Vul daarna alle onderdelen in die voor jouw profiel van belang zijn.
2. Doe aan zoekmachineoptimalisatie
Net als Google werkt LinkedIn met een soort zoekmachine om de meest relevante informatie te vinden. Daar moet je op inspelen: doe aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Daardoor komt jouw profiel beter naar voren in zoekresultaten.
Om dit te doen gebruik je tools zoals de Zoekwoordplanner van Google of Google Trends. Daar vind je de juiste woorden om te gebruiken in je profiel. Het is ook slim om vacatures op zoekwoorden te checken en deze woorden vervolgens zelf te gebruiken.
3. Zet een kort filmpje op je profiel
Vertel in een halve minuut wie je bent, wat je doet en naar wat voor werk je op zoek bent. Dit heet ook wel een elevator pitch. Zet (een link naar) dat filmpje op je profiel.
Vul daarnaast ook teksten aan met relevante media zoals presentaties, foto’s, websites en documenten. Je potentiële werkgever krijgt zo een veel beter beeld van je.
4. Volg je favoriete werkgevers
Recruiters zoeken met een speciale recruitmenttool van LinkedIn vaak eerst tussen volgers van hun bedrijf naar die ene nieuwe werknemer. Als je het bedrijf volgt ziet de recruiter meteen dat je interesse hebt. Zo heb je een streepje voor.
5. Laat contactgegevens op verschillende plekken zien
Alleen directe connecties zien jouw contactgegevens en alleen betalende leden kunnen een bericht sturen binnen LinkedIn. Dat werkt beperkend.
Laat je contactgegevens daarom ook achter op andere plekken op je profiel, bijvoorbeeld onder aan je samenvatting en in het profielonderdeel aanbevolen contactmethode.
6. Blijf actief
Het is belangrijk om actief te zijn op LinkedIn door regelmatig updates te plaatsen, updates te liken, te reageren, updates te delen en gebruik te maken van de blogfunctie van de website. Want zo val je beter op.
7. Vraag om reviews
Voor het boeken van je vakantie of het bezoeken van een restaurant check je tegenwoordig reviews op internet. Dat doen recruiters op LinkedIn ook: die bekijken beoordelingen.
Vraag daarom aan connecties met wie je of waarvoor je hebt gewerkt of ze jou willen aanbevelen en onderschrijven.
8. Link niet alleen met bekenden
Veel mensen hebben alleen connecties met oude schoolmaatjes, directe collega's, vrienden en familie. Zorg ervoor dat je online ook nieuwe mensen leert kennen, dat maakt je netwerk waardevoller.
Maar let op: voeg onbekende mensen alleen toe als je ze ook een persoonlijk berichtje stuurt waarin je in elk geval aangeeft waarom je wilt linken.
9. Wees zichtbaar voor iedereen
Hoe zichtbaarder je bent, des groter je bereik is. Zorg er daarom voor dat je in al je instellingen zichtbaar bent voor iedereen. Denk daarbij aan je profielfoto, je updates en je netwerkactiviteiten. Zo vergroot je de kans op een goed contact, mooie klus of topbaan.
10. Gebruik de voorstel-optie
Zie je een mooie vacature op LinkedIn staan en is één van jouw connecties gelinkt met de plaatser van die vacature?
Vraag jouw connectie om voorgesteld te worden aan de plaatser of vraag je connectie een goed woordje te doen, je cv door te sturen of je telefoonnummer door te geven. Brutalen hebben de halve wereld.
Lees ook: Vergroot je kans op een baan in zes stappen