Stel, je koffiezetapparaat heeft het begeven en je besluit een nieuwe te kopen. Trots kom je met een gloednieuw model thuis. Maar hoe mooi het apparaat ook is, hij blijkt het niet te doen. Je snelt terug naar de winkel en ruilt hem in.
Wat als dat koffiezetapparaat een hypotheek was geweest? En die hypotheek na inschrijving bij de notaris niet doet wat je werd beloofd? Wat zou het mooi zijn als je hem bij de bank zou kunnen inruilen voor een hypotheek die de beloftes wél nakomt.
Helaas werkt het in de praktijk anders. Maar wat is er eigenlijk wél mogelijk als je ontevreden bent over je hypotheek en schade lijdt? Kun je iets vergoed krijgen en kan er onafhankelijk bekeken worden of je klacht terecht is?
Een klacht indienen
Wellicht denk je als eerste aan het inschakelen van een advocaat, maar de kosten van een paar uur advocaatadvies zijn waarschijnlijk hoger dan de kosten die je hebt gemaakt.
Gelukkig heeft de financiële wereld sinds een paar jaar een onafhankelijk klachteninstituut. De laatste jaren wordt dit instituut, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), steeds beter gevonden door consumenten. Het Kifid is toegankelijk voor iedere portemonnee. Je kunt voor 50 euro al een klacht laten behandelen door professionele juristen.
Eerst naar je hypotheekadviseur
Het is niet mogelijk rechtstreeks een klacht naar het Kifid te sturen. Eerst moet je hem voorleggen aan je hypotheekadviseur. De kans is groot dat jullie er onderling al uitkomen.
Lukt dat niet, dan kun je je wenden tot Kifid. Er moet overigens duidelijk sprake zijn van financiële schade – het Kifid is niet bedoeld voor het louter uiten van onvrede. Het klachteninstituut bekijkt de klacht en formuleert vervolgens een uitspraak.
Check ook: Je hypotheekrente: lang vastzetten of snel aflossen?
Klacht bij het Kifid: een voorbeeld
Laat ik ter verduidelijking een uitspraak van eind 2013 als voorbeeld nemen. Een consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank afgesloten tegen een variabele rente. Deze consument concludeert na een tijdje dat niet te bepalen is hoe die variabele rente wordt vastgesteld.
Het Kifid stelt vast dat er in de overeenkomst geen index als referentie is opgenomen. De overeenkomst is onvoldoende duidelijk over een eventuele bevoegdheid van de bank de rente naar eigen inzicht, los van marktontwikkelingen, vast te stellen.
Het klachteninstituut bepaalt dat de bank met terugwerkende kracht het driemaandelijkse Euribortarief als referentie dient te hanteren. Het Euribortarief is het rentetarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Op deze manier krijgt de consument het bedrag dat te veel in rekening is gebracht, terug.
Een bindende uitspraak voor beide partijen
Is een financiële instelling of consument verplicht om zich aan een uitspraak te houden? De Geschillencommissie van het Kifid doet doorgaans een zogeheten bindende uitspraak voor beide partijen. De financiële dienstverlener is dus verplicht de beslissing van de Geschillencommissie uit te voeren.
De meeste financiële dienstverleners hebben verklaard uitspraken van het Kifid te aanvaarden. De Geschillencommissie behandelt een klacht in zo'n geval alleen als óók de consument verklaart de uitspraak te aanvaarden.
Een aantal financiële dienstverleners heeft vooraf niet aangegeven dat zij de uitspraak van de Geschillencommissie als bindend aanvaardt. In dat geval staat na de een uitspraak de weg naar de rechter voor beide partijen nog open. Doet de Geschillencommissie in zo'n geval een uitspraak in het voordeel van jou, als consument, dan sta je in elk geval sterker als je naar de rechter gaat.
Lees ook: Een lagere hypotheekrente? Kijk eens of je kunt middelen.