Leaserijders attentie: de nieuwe bijtellingsregels zijn binnen.
Eigenlijk zou staatssecretaris Wiebes dit najaar met een 'autobrief' komen waarin een heel nieuw bijtellingsstelsel zou worden onthuld, maar omdat de Tweede Kamer dat graag gecombineerd ziet worden met de grote belastingherziening die op in 2017 in moet gaan, moeten we het doen met een overbruggingsregel, die alleen voor 2016 zal gelden.
Belangrijkste conclusie daaruit: 2015 is fiscaal een beter jaar om een nieuwe leaseauto aan te schaffen dan 2016. Tenminste als je graag gebruik wil maken van een lage bijtelling voor schone auto's.
Wat gaat er veranderen in 2016?
- Voor een auto met 0 gram CO2-uitstoot (dus volledig elektrisch) is de bijtelling in 2015 4%. Dat gaat in 2016 naar 7%
- Alles waar in 2015 7%-bijtelling voor staat, gaat in 2016 naar 14%
- Auto's met een uitstoot van 50 tot 79 gram CO2 per kilometer vallen in 2015 in de 14%-categorie en verhuizen in 2016 naar de 20%-categorie
- Voor alles wat meer uitstoot dan die 79 gram per kilometer geldt de volle mep van 25% bijtelling
Lees zelf: de voorgestelde wijzigingen door de staatssecretaris
Wat dat in de praktijk betekent? Een paar populaire modellen op een rijtje:
Type |
Uitstoot |
Bijtelling 2014 |
Bijtelling 2015 |
Bijtelling 2016 |
Peugeot 308 sw |
85 g/km |
14% |
20% |
25% |
Skoda Octavia Combi |
85 g/km |
14% |
20% |
25% |
Mitsubishi Outlander |
44 g/km |
7% |
7% |
14% |
Volvo V40 |
88g/km |
14% |
20% |
25% |
Tesla Model S |
0 g/km |
4% |
4% |
7% |
Verder wordt er ook geen onderscheid meer gemaakt tussen benzine- en dieselauto's en komt er een eind aan de vrijstelling voor motortijtuigenbelasting voor schone rijders. Eigenaars van auto's met een CO2-uitstoot tot 50 gram per kilometer gaan in 2016 ook motorrijtuigenbelasting betalen. Het goede nieuws: ze hoeven maar de helft te betalen van hun vervuilende medeweggebruikers..
Check ook: Drie dingen om op te letten als je een auto van de zaak krijgt