Goed nieuws. Google heeft er al eentje, een chauffeurloos rondtuffende auto, en in elke bespiegeling van de toekomst hebben wij er straks allemaal één: de auto die het allemaal zelf doet. Een echte, heuse automobiel.
Volgens Amerikaans onderzoek zorgt dat voor een daling van het aantal ongevallen met maar liefst 81%. Minder ongelukken, minder blikschade is minder schadepremie. Da’s logisch. Het Britse verzekeringsmagazine InsuranceDay schat dat je autoschadepremie in 2022 ongeveer gehalveerd is. Dat scheelt toch al gauw zo tussen de 300 en 500 euro per jaar. In de knip!
Check ook: Alleen voor ècht schone auto's krijg je nog belastingvoordeel
Zijn dit roze gekleurde dagdromen? Nou, dat valt best mee. De eerste tekenen zijn er al. Niet alleen de zelfrijdende koektrommels van Google. Elk beetje luxe auto kan tegenwoordig al zonder hulp van de chauffeur feilloos inparkeren. En over twee jaar wordt de eerste Cadillac verwacht met een handsfree besturingssysteem dat botsingen moet voorkomen.
Ja, de tijd dat we al als een kind zo blij waren met cruise control en later met het automatisch schakelen, ligt achter ons. En misschien gaat het de komende jaren iets minder hard, maar het gaat zeker die kant op.
Zwarte doos
Alexandre Mouthon, productspecialist bij de Zwitserse vermogensbeheerder Pictet Asset Management, schetst een beeld dat we als een tussenfase kunnen zien, tussen het nu dat we kennen en het 2022 dat hierboven beschreven wordt. “Auto’s worden op afzienbare termijn uitgerust met een zwarte doos die meet hoeveel je rijdt, waar je rijdt, hoe je rijdt, wanneer je rijdt. Op basis van die data zal je verzekeraar automatisch tot een gepaste premie komen.”
Dat zal nog niet automatisch tot een verlaging van de premie voor iedereen leiden, natuurlijk en voor notoire wegpiraten is het wellicht helemaal geen prettig vooruitzicht dat ze elke keer als ze te hard door een bocht gaan of te wild een baan opschuiven weten dat hun premie 50 cent oploopt. Bumperkleven? Twee euro erbij. Niet handsfree bellen? Vijf euro bij de premie. Ka-ching. Maar goed, dat is hooguit een lastige tussenfase.
Want als het gros van de auto’s straks zichzelf voortbeweegt over ’s Heren wegen, dan kunnen we onze reistijd vullen met bellen, appen en bijlezen. En als er op de één of andere onverklaarbare wijze toch iets gebeurt (we hebben nog steeds 19% kans op iets als een een kop-staartbotsing), dan hoef je in wind en regen geen onhandige schadeformulieren meer in te vullen met pennen die dienst weigeren. Voordat je uit kunt stappen heeft de zwarte doos het ongeval al gerapporteerd en vechten de verzekeraars van beide automarken het verder wel uit.
Checklist: Ben je oververzekerd?
Om nog maar te zwijgen over het feit dat je als man straks écht met een gerust hart naast je vrouw in de bijrijdersstoel kunt stappen ;-)
Lang leve The Internet of Things. En nu maar sparen om over acht jaar in zo'n echte auto te mogen chillen.