Tegenwoordig wordt 18% van de aankopen in Nederland via internet geregeld.
Volgens Z24 waren er in de eerste helft van dit jaar zo'n 11,76 miljoen online kopers in ons land - dat betekent volgens de site dat 85% van de mensen van 15 jaar en ouder minimaal één keer iets online heeft gekocht. Vooral kleding, telefoons en speelgoed vinden digitaal gretig aftrek.
Online winkelen: drie aandachtspunten
Dat het aantal internetaankopen groeit is beslist niet raar. We zijn tegenwoordig sowieso steeds vaker online te vinden en bovendien is online shoppen ontzettend eenvoudig: een paar muisklikken en je hebt je aankoop binnen de kortste keren in huis, vaak zelfs de volgende dag al. Je hoeft niet naar de winkel, geen gedoe.
Tenminste... als alles goed gaat. Want aan online winkelen zitten wel wat risico's vast. Anders dan bij een fysieke winkel weet je niet altijd precies waar je aan toe bent, van wie je koopt, en of het wel betrouwbaar is.
Hier vind je de regels waaraan een webshop moet voldoen. En dit zijn vier dingen om rekening mee te houden:
Geld overmaken
Onthoud dat je je transactie niet zomaar ongedaan kunt maken. Dat kan bij een automatische incasso vaak wel, maar als je zelf iets overboekt niet. En dat geldt óók voor betalingen via ideal.
Het is wellicht veiliger om via een acceptgiro te betalen, of onder rembours. Dan betaal je pas als je aankoop wordt bezorgd.
Keurmerk
Vermeldt een webshop een keurmerk? Kijk dan eens of de site daar daadwerkelijk bij aan is gesloten.
Volgens Opgelicht komt het regelmatig voor dat oplichters het logo van bijvoorbeeld Stichting Webshop Keurmerk of Thuiswinkel.org zomaar, ten onrechte, gebruiken.
Tweedehands
In principe moet je veertien dagen bedenktijd krijgen, bepaalde aankopen zoals reizen daargelaten. Maar koop je tweedehands, bijvoorbeeld via Marktplaats, dan geldt dit niet. Heb je eenmaal gekocht en ben je niet tevreden, dan hoeft de verkoper jou je geld niet terug te geven. Zoals in onderstaande situatie:
Nu gaat het in dit voorbeeld om 'maar' 17,50 euro, waardoor van een enorm verlies geen sprake is. Maar toch. Houd er rekening mee! Bij echt grote aankopen is het wellicht verstandiger een fysieke afspraak met de koper te maken. Dan kun je het product gelijk beoordelen.
Te mooi om waar te zijn
Als iets haast te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar. Als een winkel z'n producten wel héél goedkoop aanbiedt - goedkoper dan waar dan ook, bijvoorbeeld bij bekendere webshops - dan moet je er echt vraagtekens bij plaatsen. Natuurlijk ben je op zoek naar een mooie aanbieding, maar als achteraf blijkt dat je bent opgelicht... Dan ben je verder van huis.
Heb jij ook tips voor online shoppers? Laat het weten in de reacties hieronder.
Lees ook: Laagsteprijsgarantie? Check de kleine lettertjes