Het was even zoeken voor we in de Prinsjesdagplannen voor 2015 iets konden terugvinden over auto's. Want de algemene opinie was dat het kabinet iets zou gaan doen aan het bijtellingencircus voor energiezuinige auto's.
Maar wat dan? Gelukkig plofte net de brief "Keuzes voor een beter belastingstelsel" van staassecretaris Wiebes op de mat. Daarin staat nog niet precies wat het kabinet van plan is - daarvoor moeten we wachten tot een 'Autobrief' die deze herfst naar de Kamer gaat - maar één ding wordt duidelijk: het stimuleringsbeleid voor zuinig rijden gaat ten onder aan zijn eigen succes. Wiebes:
"Sinds de introductie van de CO2-prikkels in het systeem van de autobelastingen zijn de belastinginkomsten onbedoeld sterk verminderd. Waren de inkomsten uit BPM in 2007 nog € 7200 per verkochte auto, in 2013 bedroegen die nog maar ruim € 2700.20 De totale inkomsten uit autobelastingen zijn ondanks gestegen brandstofaccijnzen behoorlijk gedaald."
Elektrisch goed, hybride niet
Wegens succes beeindigd. Dat is kort samengevat het lot voor het netwerk aan fiscale prikkels voor schoon rijden. Uit de tekst valt op te maken dat fiscale prikkels eigenlijk nog alleen maar zullen gelden voor zuiver elektrische auto's. Want:
"Het stelsel van autobelastingen in het algemeen en de duurzaamheidsprikkels in het bijzonder, moeten worden ingericht op een meer massale doorbraak van elektrische en zeer zuinige voertuigen in een volgende fase van verduurzaming."
Omdat we moeten wachten op die Autobrief is het nog niet helemaal duidelijk waar automobilisten vanaf 2016 aan toe zijn. Voor het komende jaar In 2015 verandert er vooral iets in de BPM, de belasting die je betaalt bij aanschaf van een auto.
- Waar relatief energiezuinige auto's nu zonder bpm kunnen worden aangeschaft, geldt in 2015 een drempel van slechts 1 gram CO2/km. Dus alleen volledig schone (lees: elektrische) auto's kun je nog bpm-vrij kopen. Voor andere auto's geldt een minimumtarief van 175 euro.
- De CO2-waarden die het bpm-tarief mede bepalen worden aangescherpt
- Vanaf 2016 gaan ook de lease-bijtellingen op de schop. Hoe precies is nog niet bekend, maar waarschijnlijk vervallen er tussenniveau's zoals de 14%-bijtelling voor semi-schone auto's, en komen alleen nul-emissie-auto's voor lage bijtelling in aanmerking.
- In 2015 blijven de bestaande bijtellingsniveau's (4%, 7%, 14%,20% en 25%) nog wel van kracht. De bijbehorende CO2-uitstootninveau's worden wel aangescherpt, omdat autofabrikanten er nu in slagen om met wat kunstgrepen nauwelijks zuiniger auto's toch in lage bijtellingstarieven te krijgen.
Lees ook: Overzicht Prinsjesdag 2014