Je bent van plan bewuster voor het milieu en voor je portemonnee te gaan leven. Je hebt plannen om te gaan stoken op hout en oud papier, de auto gaat eruit en je gaat voortaan met het openbaar vervoer en de fiets reizen. Je gaat je eten zelf verbouwen en je neemt zonnepanelen op het dak.
Nobele plannen, maar zijn al deze plannen eigenlijk wel zo goed voor het milieu en wat zijn de financiële consequenties? IEXGeld zet alle voors en tegens voor je op een rij in een serie artikelen. In deel één: auto versus openbaar vervoer.
Is die auto wel zo vies en duur?
Eerst maar eens de kosten van een auto. Buiten het aankoopbedrag van de auto en de benzinekosten, zijn er andere vaste maandelijkse uitgaven. Denk aan verzekering, belastingen, parkeervergunning, onderhoud en reparatie. Het Nibud heeft uitgerekend hoeveel de vaste lasten van een kleine middenklasser ongeveer zijn per maand:
- Onderhoud en reparatie: 38 euro
- Verzekering en belasting: 79 euro
Dat is dus buiten de afschrijvingen op het aankoopbedrag al 117 euro.
Een voorbeeld: Je reist elke dag 50 kilometer van en naar je werk, dan kost dat elke dag 7,30 euro aan benzine. Dus circa 146 euro per maand, plus die 117 is 263 euro per maand.
Met de trein...
Nu overweeg je dus om een abonnement op openbaar vervoer te nemen om van en naar je werk te reizen. Een abonnement op de trein (onbeperkt vrij reizen) kost 318 euro per maand. Treinkaartjes voor die 50 kilometer (heen én terug) kosten 184 euro per maand. Voor woonwerkverkeer is een treinkaart dus goedkoper.
Denk wel goed na, hoeveel je verder nog reist. Ga je in het weekend of ’s avonds er ook nog vaak op uit? Dan kan een auto wel goedkoper zijn dan de trein.
Maar het gaat jou ook om het milieu. Is reizen met de trein eigenlijk wel milieuvriendelijker dan reizen met de auto?
De NS heeft op zijn site een CO2-vergelijker. Dus als je een reis hebt uitgestippeld staat er bij het traject hoeveel je bespaart aan CO2-uitstoot in verhouding tot de reis met de auto. Met een traject van ongeveer 50 kilometer, stoot je in de Randstad gemiddeld 75% minder CO2 uit dan je doet met die kleine middenklasser.
Of de bus?
Kortom, in dit voorbeeld is het voor woonwerkverkeer goedkoper én beter voor het milieu om met de trein te reizen. Probleem, er is geen treinverbinding tussen jouw huis en werk. De bus dan maar?
Een onbeperkt reizen-abonnement met bus, tram en metro kost 270,20 euro per maand. Een regiokaart voor die 50 kilometer kost 99 euro. Dat is dus goedkoper dan trein en auto.
Toch een auto
Elektrisch dan? Het gebruik van elektrische auto's wordt fors gestimuleerd door de overheid, maar zijn ze ook goedkoper in het gebruik en zijn ze wel zo goed voor het milieu?
Als je de aanschafwaarde buiten beschouwing laat (wat ik hierboven ook heb gedaan) ben je een stuk goedkoper uit omdat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Omdat elektrische auto's nog niet lang op de markt zijn, zijn er nog geen schattingen te maken over de onderhoudskosten.
Als die kosten gelijk zijn aan die van een benzine-auto, bespaar je met een elektrische auto de wegenbelasting en die komt gemiddeld op zo'n 40 euro per maand. De vaste kosten per maand komen dan op ongeveer 77 euro.
De grote besparing zit natuurlijk in de kilometerkosten: elektriciteit in plaats van benzine (LPG of diesel). Voor het woonwerkverkeer van 50 kilometer per dag kost een elektrische auto zo'n 30 euro per maand. Plus die 77 euro vaste kosten is dat 107 euro per maand.
Een nadeel van een elektrische auto is het opladen. Dat kost veel tijd en niet iedereen heeft plek voor een eigen oplaadpaal.
Uitstoot.
In de tabel hieronder zie je de uitstoot per kilometer per persoon (reiziger) van de meest gebruikte vervoersmiddelen. In deze tabel is zowel de uitstoot van het voertuig zelf als de uitstoot die vrijkomen tijdens winning en het raffinageproces of de productie van elektriciteit meegenomen (well to wheel).
Bron: Wikimobi, The new motion en Rijksdienst voor ondernemend Nederland.
Elektrische auto's scoren zo hoog omdat er nog veel elektriciteit op een milieuvervuilende manier wordt opgewekt. Het beste voor milieu en portemonnee is de streekbus. Maar je weet natuurlijk ook wat het állerbeste is - en niet alleen voor milieu en portemonnee, maar ook voor je gezondheid - lopen en fietsen.